... - Reisverslag uit Nederland, Nederland van martine en ariena - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Nederland, Nederland van martine en ariena - WaarBenJij.nu

...

Blijf op de hoogte en volg martine en ariena

12 Maart 2013 | Nederland, Nederland

Nadat de stroom is uitgevallen doet internet het bijna moeiteloos, dus hier zijn we weer! :) Af en toe valt de verbinding er nog uit, maar over het algemeen kunnen we op internet.

We genieten erg hier in Brownsweg. Het leven hier went en de tijd gaat ontzettend snel. We zijn al bijna op de helft van ons verblijf hier! We zullen nog wat aan ons Saramacaans moeten doen, als we de mensen groeten in het Saramacaans krijgen we hele verhalen te horen waar we niets van snappen…:)

In de achterliggende tijd zijn de zus en zwager en het neefje van Martine bij ons op bezoek geweest. Wij zijn een weekendje naar de stad geweest en zij zijn bij ons op bezoek geweest. Het was gezellig!

Natuurlijk hebben we afgelopen tijd ook niet stil gezeten. De gesprekjes met de kinderen zitten er allemaal op. De school heeft geen printer en geen kopieermachine, sommige gegevens hebben we dus over moeten schrijven. In Nederland kun je dat niet voorstellen, een school zonder computer :)

We zijn begonnen met de gesprekken met ouders. Met een begeleider gaan we dan de dorpjes in, om de ouders te bezoeken. De kinderen hier hebben in de dorpjes allemaal ‘bij namen’. Hun officiële namen weten soms alleen de ouders. Wij hadden eerst alleen de officiële namen van de kinderen, toen kwamen we niet ver….
Inmiddels hebben we de bijnamen en zitten de eerste gesprekken erop. Regelmatig zijn er kinderen die bij hun oma of bij een ander familielid wonen. Als er een kind op komst is wordt er gekeken wie het grootste huis heeft en waar het kind dus het beste kan gaan wonen. De familie woont allemaal dicht bij elkaar, dus dat is geen probleem. Toch wonen er gezinnen met 8 kinderen in een piepkleine woonruimte.

Uiteraard bekijken we hier ook dingen in de omgeving. We zijn naar de Brownsberg geweest. De rit er naar toe was vol blubber, maar het was de moeite waard! Door het oerwoud zijn, met ‘oerwoudgeluiden’ naar een waterval gelopen. We hebben geen brulapen gehoord, maar wel gezien. Vanaf de berg heb je mooi uitzicht op het Brokopondostuwmeer.
Samen met andere stagiaires die sinds kort ook in Brownsweg verblijven zijn we naar een eiland geweest van het Brokopondomeer. Erg mooi om te zien, apart ook wel, al die bomen die er nog in staan. Tussen de bomen door kun je gewoon zwemmen of varen met een bootje. Afgelopen zaterdag zijn we naar het ressort Berg en Dal geweest om daar lekker even te kunnen zwemmen. Het ressort ligt aan de Surinamerivier en het is er erg mooi!

Zondags gaan we naar EBG kerk hier in Brownsweg. De dienst is half in het Saramacaans en half in het Nederlands. We werden vriendelijk welkom gehete door de voorganger, hij heeft voor ons gebeden en vervolgens de gemeente een ‘donderpreek’ gegeven omdat ze hun contributie niet betaalden….Dat speelt op meer plekken dan alleen in de kerk. De naschoolse opvang op de scholen heeft een tijdje stilgestaan omdat de leerkrachten al drie maanden gewerkt hadden, zonder salaris…..

Bedankt voor jullie berichtjes. Dat vinden we leuk! We hopen dat het met jullie ook allemaal goed gaat!

Tot de volgende keer weer,
Martine en Ariena

• 12 Maart 2013 - 22:14

Ann-Marie:

Ha Martine,

Wat een leuk verslag weer!
    Zo te lezen genieten jullie daar en zitten jullie op je plekje!
    Geniet er nog van en succes met alles!;)

Liefs, Ann-Marie

PS: leuke foto's...

• 13 Maart 2013 - 11:07

John,Johanneke En Sofia:

Hey dames,

Weer een interessant en boeiend verslag! Heel leuk!
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.

Ook super gave foto's zeg!

Heel veel plezier met jullie werk en vrije tijd!

Liefs Fam. Minnaard (Ooststraat)

• 13 Maart 2013 - 13:55

Marlise:

Super leuk weer jullie verhaal!! Goed om te lezen dat jullie onderzoek vordert! Ben bnieuwd naar alle foto's ;)!

Xx

• 13 Maart 2013 - 18:48

Arja Roozemond:

Hallo dames,
    Tjonge, op de helft alweer...
    Maar jullie genieten er wel van, dat is fijn om te lezen.
    Hebben de gesprekken voldoende informatie opgeleverd om straks iets zinnigs te kunnen zeggen over jullie onderzoeksvraag?

Ariena, gefeliciteerd met Pieter. Een besneeuwde verjaardag, dat zal hij niet vaak meemaken.

Ik wens jullie verder veel succes en plezier,
    groetjes, liefs, Arja

• 13 Maart 2013 - 22:43

Ewout Van Der Giessen:

Dag dames,
    Leuk dat er weer *bericht* van jullie is. Ariena, ik vroeg aan je mama dat ik met plezier op het volgende verslag zat te wachten. We hebben geen face book dus we weten niet alles, hoeft natuurlijk ook niet. Wel zou ik het leuk vinden als je een foto met die rastakrulletjes op zou sturen......Ariena kennende zal hem dat wel niet worden.... Ook leuk om de foto s te bekijken, gewoon een heel andere cultuur! Ik las het verslag voor, geen computer en geen kopieermachine, nou zei Cora, geen computer lijkt me echt heerlijk...... Tegewoordig kan er geloof ik niets meer zonder computer. Jullie zijn op de helft, nou die laatste periode gaat sneller als de eerste hoor. He Ariena, breng je nog een leuk souvenirtje voor me mee als je terugkomt? Je weet het snel genoeg dus het verhaal ik wist het te laat en geen tijd meer gaat niet op. Groetjes van Cora en Ewout.

• 21 Maart 2013 - 19:38

Rebecca Fieret:

Hee meiden!

Wat leuk jullie berichtje. Ik moest echt hartelijk lachen om jullie verhaaltje: wij kunnen alleen nogmaar de mensen groeten, en we krijgen dan een heel verhaal terug te horen wat we niet kunnen verstaan! Wat een gedoe zeg zonder pc! Niet voor te stellen. Weet nog wel dat ik voor groep 7 mijn werkstuk heb geschreven maar dat is al laaaaaaaang geleden!! En dan nog allemaal vesieren met gel pennen enz, ach die goeie oude tijd. Alleen wel een voordeel als je alles moet schrijven kanne je documenten niet crashen :):)
    Al op de helft van jullie stage dat gaat wel snel daarom! De tied vliegt!!!!!!!
    Mart, nog heeeel erg bedankt voor je kaartje. Hoop inderdaad de 26e jarig te wezen. Ik dacht: Van wie kan die kaart nou weer wezen. En ja hoor van MArtje. Echt super leuk en gezellig kaartje heel erg bedankt! Is mn eerste van dit jaar :)
    Nou veel plezier en werk vreugde toegewenst!!!

Liefs Leenard en Rebecca

• 11 April 2013 - 17:18

Hanna:

Ha hippie,

Als ik het zo lees het is echt een avontuur. Net uit een boekje. Dat onderzoek lijkt me ook super interessant ik ben benieuwd wat eruit komt. Suc6 ermee. En geniet ervan daro. Maar dat komt wel goed denk ik.
    Liefs hop